Jak zgłosić projekt do budżetu obywatelskiego Opola? 6 milionów na działania zgłoszone przez mieszkańców

Do 22 lipca opolanie mogą zgłaszać pomysły do budżetu obywatelskiego na 2021 rok. Do podziału będzie blisko 6 milionów złotych.

Krzysztof Ogiolda

- Siódma edycja Budżetu Obywatelskiego przed nami. Było sporo wątpliwości, czy po epidemii takie budżety organizować. Doceniając aktywność obywatelską, widząc, jak wiele osób angażuje się w realizowane projekty uznaliśmy, że instrument, który zachęca, by być aktywnym jest bardzo potrzebny - mówił prezydent Opola Arkadiusz Wiśniewski. - Do dyspozycji mieszkańców będzie największa w historii kwota, prawie 6 mln złotych. Ogromną rolę w budżecie obywatelskim pełnią od niedawna Rady Dzielnic. Chcemy to zachować. Wracają do budżetu obywatelskiego projekty oświatowe.

Harmonogram VII edycji Budżetu Obywatelskiego przedstawia się następująco:

  • zgłaszanie projektów: 30 czerwca – 22 lipca;
  • ocena projektów: 23 lipca – 16 września;
  • odwołania: 17 września -25 września;
  • publikacja listy projektów: 3 – 8 października;
  • głosowanie: 13 – 27 października.

Pula pieniędzy w ramach Budżetu Obywatelskiego 2021 wynosi 5.950.000 zł, w tym milion złotych na projekty ogólnomiejskie i 4 miliony 950 tysięcy na projekty dzielnicowe.

Projekty ogólnomiejskie powinny się mieścić w kwocie od 10 tys. zł do 1 mln. Projekty dzielnicowe od 10 tysięcy do kwoty przeznaczonej dla danego rejonu BO.

Podział pieniędzy wg dzielnic przedstawia się następująco:

  • Dzielnica I: Borki, Brzezie, Czarnowąsy, Świerkle – 590 tys. zł;
  • Dzielnica II: Krzanowice, Wróblin, Zakrzów – 350 tys. zł;
  • Dzielnica III: Chabry – 160 tys. zł;
  • Dzielnica IV: Armii Krajowej – 260 tys. zł;
  • Dzielnica V: Gosławice, Malinka – 450 tys. zł;
  • Dzielnica VI: Grudzice, Kolonia Gosławicka, Malina – 600 tys. zł;
  • Dzielnica VII: Groszowice, Grotowice, Nowa Wieś Królewska – 550 tys. zł;
  • Dzielnica VIII: Śródmieście - 300 tys. zł;
  • Dzielnica IX: Stare Miasto – 170 tys.
  • Dzielnica X: Nadodrze – 120 tys.
  • Dzielnica XI: Zaodrze – 210 tys.
  • Dzielnica XII: Bierkowice, Półwieś, Sławice, Wrzoski – 660 tys. zł;
  • Dzielnica XIII: Chmielowice, Szczepanowice, Wójtowa Wieś, Winów, Żerkowice – 530 tys.

Projekty można zgłaszać wyłącznie elektronicznie (www.bo.opole.pl) bez ograniczeń wiekowych (do 18. roku życia za zgodą opiekuna).

Przy składaniu wniosku wymagane jest poparcie 20 osób. Projekty powinny być ogólnodostępne i wykonane w jednym roku budżetowym, a koszt utrzymania nie może przekroczyć 30 proc. kosztów realizacji.

Wyłączone są projekty inwestycyjne na obiektach klubów sportowych, placówek służby zdrowia oraz ochotniczych straży pożarnych.

Każdy z mieszkańców będzie mógł oddać jeden głos na projekty ogólnomiejskie i jeden na projekty dzielnicowe (w ubiegłym roku trzy plus trzy).

Czytaj także

Nowe objawy koronawirusa

Więcej na temat:

Widzisz problem?

Jeśli realizacja budżetu obywatelskiego budzi Twoje wątpliwości