Budżet obywatelski Ochota 2018

Edycja budżetu:

2018

Budżet obywatelski Ochota 2018: harmonogram

  1. Składanie wniosków projektów 01.12.2017 - 22.01.2018
  2. Weryfikacja prawno-merytoryczna złożonych wniosków 23.01.2018 - 08.05.2018
  3. Głosowanie 15.06.2018 - 30.06.2018
  4. Ogłoszenie wyników 13.07.2018
  5. Realizacja projektów 01.01.2019 - 31.12.2019

Budżet obywatelski Ochota 2018: zasady

Warszawski Budżet Partycypacyjny to proces, który daje mieszkańcom możliwość współdecydowania o części budżetu stolicy. Warszawiacy mogą zgłaszać pomysły, które jeśli zostaną wyłonione w głosowaniu, urzeczywistnią się w 2019 roku. Poza możliwością zgłaszania projektów, BP to oczywiście możliwość głosowania oraz dyskusji nad ideami, które w przyszłości pomogą usprawnić życie miasta.

Środki finansowe potrzebne na realizację pomysłów mieszkańców pochodzą z budżetów poszczególnych dzielnic. Nie są to więc dodatkowe pieniądze, tylko część budżetu dzielnicy przeznaczona do rozdysponowania bezpośrednio przez mieszkańców.

W 5. edycji Budżetu Partycypacyjnego wkład pieniężny dzielnicy Ochota wyniósł 2 717 230 zł.

Mieszkańcy mogą zgłaszać zadania inwestycyjne, np. budowa placu zabaw, montaż latarni czy naprawa nawierzchni drogi. Ważnym elementem BP są też pomysły, które wpływają na integrację społeczności lokalnej i poszerzenie oferty kulturalnej, a więc np. kino plenerowe, potańcówki, pchle targi czy aranżacja miejsc spotkań.

Pierwszym krokiem przy decyzji o zgłoszeniu projektu do BP powinno być jego dokładne opisanie. W tym celu należy wejść na stronę app.twojbudzet.um.warszawa.pl i wypełnienie internetowego formularza. Istnieje też opcja wykonania tego kroku w formie papierowej. Formularz można otrzymać odpowiednim urzędzie dzielnicy. Tam też należy przekazać wypełniony dokument (osobiście albo listownie na adres urzędu dzielnicy z dopiskiem „Budżet partycypacyjny 2019”).

Jeżeli mieszkaniec zgłasza pomysł w formie papierowej, powinien go dostarczyć wraz ze wszystkimi potrzebnymi załącznikami do 22 stycznia 2018 r. Decyduje data wpływu formularza do urzędu. W przypadku Ochoty należy udać się do urzędu dzielnicy przy ul. Grójeckiej 17a.

Pomysły, które wpłyną do urzędów są sprawdzane przez dzielnicowych pracowników. Projekt trafia do właściwej merytorycznie jednostki – odpowiedniego wydziału w dzielnicy lub jednostki miejskiej, których pracownicy skrupulatnie weryfikują możliwość jego realizacji.

Tegoroczne głosowanie w stolicy trwało od 15 do 30 czerwca.

Wybrane zwycięskie projekty dzielnicowe: "Boisko wielofunkcyjne na Placu Baśniowym", "Chrońmy stare drzewa Ochoty – ostoję bioróżnorodności, skuteczny sposób redukcji zanieczyszczeń powietrza", "Naturalny, przyjazny przyrodzie trawnik w Parku Szczęśliwickim".

Numer edycji:
5
Kto może głosować:
wszyscy

Oficjalne głosowanie organizuje Urząd gminy Ochota

Lokalizacja: ul. Grójecka 17a, 02-021 Warszawa Telefon +22 578 35 00
Przejdź na stronę Urzędu
zobacz wszystkie

Baza wiedzy

1. Skąd wziął się budżet obywatelski?

Historia budżetów obywatelskich jest bardzo młoda. Wszystko zaczęło się 1989 roku, kiedy w brazylijskim mieście Porto Alegre po raz pierwszy zrealizowane zostało takie przedsięwzięcie. Do 2008 roku budżet obywatelski w Brazylii wprowadziło około 200 miast. W Europie jako pierwsi o wydatkowaniu publicznych pieniędzy współdecydowali mieszkańcy Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, Hiszpanii czy Włoch.

2. Jaki jest cel procesu partycypacji?

Najważniejszym celem budżetów obywatelskich jest włączenie mieszkańców i mieszkanek w zarządzanie okolicą, w której żyją, rozwój dyskusji wśród lokalnych społeczności na temat koniecznych zmian, a przez to efektywniejsze i zgodne z rzeczywistymi potrzebami ludzi wydawanie samorządowych pieniędzy.

3. Czy idea partycypacji dotyczy tylko miast?

Idea partycypacji ciągle się rozwija. Obecnie stosowana jest na różnych szczeblach administracji: nie tylko w miastach i gminach, ale również dzielnicach, osiedlach czy województwach.

Widzisz problem?

Jeśli realizacja budżetu obywatelskiego budzi Twoje wątpliwości